-Adrianna Gorajek
Jednym z pierwszych pionierów badań nad inteligencją był Alfred Binet , wraz ze swoim współtwórcą Theodorem Simonem opracował (na zlecenie ministra oświaty) pierwszy test inteligencji , służący pierwotnie do selekcji uczniów upośledzonych umysłowo , niezdolnych do pobierania nauki w normalnej szkole. Test został upubliczniony w 1905r. Dał on początek popularnym testom inteligencji. Na ich podstawie określany jest poziom intelektualny człowieka wyrażony w tzw. Ilorazie inteligencji.
Odwołując się do badania Alfreda Bineta i Theodora Simona możemy zauważyć/wywnioskować iż badania nad inteligencją mogą pozwolić nam bardziej zrozumieć i leczyć różne zaburzenia psychiczne , lekowe , depresje , schizofremię czy dysfunkcję intelektualną. Mogą także pomóc w identyfikacji specyficznych trudności w nauczaniu co może umożliwić wczesną diagnozę oraz działania podejmowane wobec tego. Mogą także dostarczać wskazówki dotyczące efektywnych metod nauczania i uczenia się. Co może doprowadzić do rozwinięcia różnych systemów nauczania.-Test SB5
Dzięki badaniom nad Inteligencją możemy także zrozumieć , dlaczego każda osoba ma różne zdolności intelektualne. Także dlaczego jedna osoba jest dobra w czymś a druga w czymś jeszcze innym.
Pomaga nam zrozumieć nasze mocne strony w których jesteśmy dobrzy a także słabe strony które możemy jeszcze podszkolić.-Test WAIS , WISC , WPPSI
Według Gardnera istnieje wiele różnych rodzajów inteligencji z których każda reprezentuje różnorodne zdolności oraz talenty. Według badacza każda osoba posiada różny poziom w każdej z tych inteligencji. Dlatego też każda osoba jest zupełnie inna i w zupełnie innych aspektach jest dobra.
W swojej pracy z 1983 roku Gardner przedstawił dziewięć pierwotnych rodzai inteligencji:
Inteligencje Logiczno-Matematyczna (Osoby z rozwiniętą matematyczną inteligencją wykazują talent w rozwiązywaniu problemów matematycznych, logicznych i naukowych. Mogą być skłonne do abstrakcyjnego myślenia i analizy)
Inteligencje Językowa (Osoby z silnie rozwiniętą inteligencją lingwistyczną często świetnie radzą sobie z czytaniem, pisaniem, dyskutowaniem i argumentowaniem. Są skłonne do wykorzystywania języka jako narzędzia wyrażania myśli)
Inteligencje Przestrzenna (Osoby z rozwiniętą inteligencją przestrzenną mają zdolność do wyobrażania sobie obiektów w przestrzeni, łatwo orientują się w przestrzeni, a także potrafią rozwiązywać problemy związane z przestrzenią)
Inteligencja Ruchowa (Osoby z rozwiniętą Inteligencją ruchową mogą być utalentowane w dziedzinach związanych z ciałem, takich jak taniec, sporty, aktorstwo czy sztuki performatywne)
Inteligencja Muzyczna (Osoby z rozwiniętą muzyczną inteligencją są zdolne do zauważania niuansów dźwięków, rozumienia struktury muzycznej, komponowania i wykonywania muzyki)
Inteligencja Społeczna (Osoby z rozwiniętą inteligencją społeczną są zdolne do czytania emocji innych, skutecznej komunikacji, budowania relacji interpersonalnych i rozwiązywania konfliktów)
Inteligencja Przyrodnicza (Osoby z rozwiniętą przyrodniczą inteligencją są zazwyczaj zainteresowane przyrodą, zwierzętami, roślinami i środowiskiem naturalnym. Potrafią rozumieć zależności między organizmami a ich środowiskiem)
Inteligencja Interpersonalna (Osoby z rozwinięta inteligencją interpersonalną wykazują zdolność do rozumienia innych ludzi i współdziałania z innymi)
Inteligencja Intrapersonalna (Osoby z rozwiniętą inteligencją Intrapersonalną są świadome swoich własnych emocji, celów i wartości. Potrafią efektywnie zarządzać swoim życiem emocjonalnym i dążyć do osiągnięcia własnych celów)
Gardner pokazuje nam że jest dużo różnych rodzai inteligencji które bez problemu można zbadać i zidentyfikować badaniem na inteligencje. Można testami Inteligencji poznać swoją najlepszą stronę/Inteligencje.
Trzeba też zauważyć iż Inteligencja jest po części dziedziczona według Hebba są dwa różne aspekty inteligencji:
Inteligencja A (Genotypowa)– Odnosi się do genetycznych uwarunkowań , które wpływają na potencjał intelektualny jednostki. Jest to rodzaj inteligencji , która jest dziedziczona i zakodowana w genotypie jednostki od urodzenia.
Inteligencja B (Fenotypowa)– Jest to inteligencja wynikająca z oddziaływań środowiskowych i doświadczeń życiowych na jednostkę. Hebb zakładał że inteligencja B rozwija się w wyniku interakcji genotypu z otoczeniem , a środowisko ma istotny wpływ na rozwój umiejętności intelektualnych.
Dlatego dosyć często w badaniach na inteligencje ludzie którzy mieli inteligentnych rodziców wykazują się większą inteligencją niż inni.
Koncepcja Hebba pomaga zrozumieć , jak zarówno dziedziczenie i środowiskowe czynniki przyczyniają się do kształtowania inteligencji jednostki.
Rodzaje testów inteligencji oraz ich opis:
Aktualnie istnieje co najmniej kilkaset testów przeznaczonych do pomiaru IQ (Inteligencji)
Jednak wymienię te najbardziej znane
Stanford Binet Test (Test IQ przeprowadzony na dzieciach w wieku 5 lat- Używane przez wiele szkół do kwalifikowania uczniów do programu dla uzdolnionych i utalentowanych , 10 różnych rodzajów pytań werbalnych i niewerbalnych , pytania mieszane trwające 60-90min-Ma na celu pomiar różnych aspektów inteligencji np. umiejętność myślenia abstrakcyjnego , rozumowanie werbalne i niewerbalne , pamięć , zdolności werbalne , umiejętność rozwiązywania problemów , zdolności matematyczne)
SB5-Stanford Binet Intelligence Scales Fifth Edition-(Przeznaczony do oceny inteligencji osób w wieku od 2 lat do dorosłości)-Dzieli się na Skale Miejską (Oceniającą zadania werbalne) i Skale Działania (Oceniającą zadania niewerbalne). Dostarcza także różne współczynniki inteligencji (Współczynnik Inteligencji Werbalnej , Współczynnik Inteligencji Niewerbalnej , Współczynnik Inteligencji Kompletnej). Test ten jest używany jest w celach klinicznych do oceny poziomu inteligencji , diagnozy trudności edukacyjnych , identyfikacji ewentualnych upośledzeń intelektualnych , czy podejmowania decyzji dotyczących programów wsparcia edukacyjnego.
Opracowane przez Davida Weschlera w 1939r:
WAIS-R (Test przeznaczony dla osób dorosłych od 16 roku życia i starszych)- Ocenia różne obszary inteligencji , takie jak werbalna umiejętność rozumowania , przestrzenne zdolności myślowe , umiejętność rozwiązywania problemów , pamięć robocza i szybkość przetwarzania informacji.
WISC-R (Przeznaczony do pomiaru inteligencji u dzieci w wieku od 6 do 16 lat)- Podobnie jak WAIS , ocenia różne aspekty inteligencji: zdolności werbalne , niewerbalne , pamięć robocza i przetwarzanie informacji.
WPPSI– (Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zazwyczaj od 2 do 7 lat)-Mierzy podobne aspekty jak WAIS i WISC. Lecz z dostosowaniem do poziomu rozwojowego młodszych dzieci.
Opracowane przez Johna C. Ravena w 1939r:
TEST MATRYC RAVENA (Wersja standard)-Przeznaczony do badania umiejętności dostrzegania relacji pomiędzy poszczególnymi obiektami.
TEST MATRYC RAVENA (Wersja kolorowa)-Przeznaczona dla małych dzieci oraz starszych z uszkodzeniem mózgu lub do celów klinicznych. Wykonywanie najczęściej w postaci plansz lub układanek.
TEST MATRYC RAVENA (Wersja dla zaawansowanych)-Przeznaczona dla zróżnicowania osób o wysokiej Inteligencji.
Dosyć często badania na inteligencje stosuje się tak jak wcześniej wspominałam w szkołach ale także i w pracy. Gdzie badanie może pomóc w dokładnym dopasowaniu umiejętności do wymagań w danym zawodzie-Test WAIS
Wracając do pytania dlaczego warto wykonać badanie na Inteligencje , oprócz tych aspektów/plusów które podałam opierając się na teoriach inteligencji , badania na inteligencje pomagają lepiej zrozumieć umysł człowieka , są także one przeznaczone do rozwoju technologii , pomagają w strategii uczenia się ale i także planowaniu swojej kariery w przyszłości. Zwracając uwagę na to w jakiej inteligencji czujemy się dobrze , co nam najlepiej wychodzi.
Najczęściej ludzie badają Inteligencje dla konkretnych celów ale są także osoby które badają ją z ciekawości.
Za to badanie inteligencji u dzieci pozwala zidentyfikować ich zdolności , minusy a także plusy , pozwala określić sposoby przyswajania wiedzy oraz jej odtwarzania. Badanie jest niezbędne do prawidłowego wspierania w funkcjonowaniu codziennym. Do sprawdzenia także czy dziecko ma nieprzeciętne zdolności. By później bez problemu dobrać dla niego adekwatny tok nauczania.
Pojawiają się także osoby które po paru latach badają od nowa inteligencje by zobaczyć czy zaszły jakieś zmiany.
Tak jak uwzględniłam wcześniej są jeszcze testy dla osób które doznały urazu mózgu w celu zweryfikowania na ile ten mózg jest uszkodzony i czy faktycznie coś się zmieniło podczas doznania urazu.-(Test przeznaczony do celów klinicznych.)
Warto zauważyć że jest teraz coraz więcej „sztucznych” testów na inteligencję w internecie które bez problemu są dostępne dla wszystkich osób , ale warto wiedzieć i zwrócić na to uwagę że w częstych przypadkach nie są one prawdziwe ani sprawdzone i mogą podawać błędne wynik i błędnie mogą zinterpretować inteligencje człowieka. Dlatego warto zrobić test na inteligencje u psychologa który ma kwalifikacje do wykonania i sprawdzenia tego testu.
Podsumowując , badanie na inteligencje pozwala bez problemu identyfikować mocne i słabe strony danej osoby w różnych aspektach , pozwala zrozumieć ludzki umysł ale także na czym polega inteligencja , może szybko zdiagnozować zaburzenia psychiczne (lękowe , depresyjne) i dysfunkcje intelektualne. Może także pozwolić nam zrozumieć jak dziedziczenie i środowisko wpływa na inteligencje.
Badania mogą także poprawić jakość życia doprowadzając do zmian w szkolnictwie lub w pracy oraz zmian w funkcjonowaniu ogólnym , a także w społeczeństwie.
Pozwala także zrozumieć dlaczego każdy człowiek jest inny bo nie tylko jesteśmy inni w cechach osobowości i w zainteresowaniach ale także w aspektach inteligencji. Jako ludzie mamy swoje plusy i minusy ale także mamy inteligencje którą warto zbadać nawet dla czystej ciekawości i wiedzy.