Przeprowadzonych szkoleń
Pozytywnych opinii
Rekomendacji
Efektów
REZULATY PROJEKTU
Poznamy
- Rola Menedżera w organizacji, jak kształtuje się przywództwo.
- Role przywódcze w przewodzeniu zespołem.
- Dobór stylu zarządzania do różnych typów podwładnych – elastyczność.
- Ideę kwadratu pełnej ekspresji. Skuteczna informacja zwrotna.
- Jak skutecznie delegować zadania oraz jak rozliczać z ich realizacji.
Przećwiczymy
- Jak budować efektywną komunikację w zespole.
- Rozpoznanie etapów rozwoju pracownika i dostosowanie do niego stylu zarządzania.
- Trudne rozmowy Menedżera.
- Sposoby radzenia sobie z barierami komunikacyjnymi.
Wdrożymy
- Zasady skutecznego feedbacku.
- Komunikację nastawioną na porozumienie.
- Działania niezbędne do zbudowania własnego autorytetu.
- Zasady współpracy i określimy wartości zespołowe.
- Sposoby budowanie zaufania w zespole.
Program Zarządzanie
Mapa Stylów i Ról Zarzadzania
Autorskie narzędzie diagnozujące style i role kierownicze. Uczestnicy wypełniają kwestionariusz diagnostyczny i klasyfikują swoje role kierownicze i style zarządzania.
Expose Szefa
- Co daje expose szefa, kiedy powinno być prezentowane.
- Jak przygotować się do wygłoszenia i jakie treści umieścić w swoim pierwszym w życiu expose szefa. Jest to najistotniejszy element kształtujący relacje nowego szefa z swoim zespołem i podwładnymi.
- Skupimy się na specyfice expose dla swoich kolegów – czasami obecnie podwładnych (wypracowanie własnego expose), scenki (symulacja przeprowadzenia swojego expose).
Stylów i Ról Zarzadzania
Autorskie narzędzie diagnozujące style i role kierownicze. Uczestnicy wypełniają kwestionariusz diagnostyczny i klasyfikują swoje role kierownicze i style zarządzania.
Formułowanie celów Dyskusja, praca z arkuszami planowania
Uczestnicy poznają, w jaki sposób należy formułować cele oraz planować ich monitorowanie na kolejnych etapach realizacji. Uczestnicy przećwiczą sposób planowania celów metodą SMART odnosząc się do rzeczywistych ilościowych i jakościowych celów w swojej firmie.
Moduł I Komunikacja
Rozpoczęcie szkolenia
Przedstawienie się trenera i uczestników. Przedstawienie celów i agendy szkolenia. Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu
Gra komunikacyjna ,,Bliźniacza twierdza”
Czyli jak poprowadzić projekt, kiedy budowniczy nie widzą projektu budowli, którą przyjdzie im stworzyć z klocków – zaś architekt ma bardzo ścisłe zalecenia i wymagania? Gra skupiająca się na uczeniu zasad efektywnej komunikacji aktywnego słuchania i porządkowania chaosu komunikacyjnego. Pokazuje, co można osiągnąć poprzez sprawną komunikację, a jakie straty przynosi bałagan informacyjny i nadmierny indywidualizm w zespole. Uczy podstawowych zasad uporządkowanego i efektywnego obiegu informacji.
Techniki asertywnej komunikacyjny w praktyce.
Mini wykład i scenki.
W krótkim module trener pokazuje, zasady pracy z przedstawianymi technikami – FUKO, komunikat „Ja”, komunikacja asertywna, klaryfikacja, parafrazowanie
Następnie uczestnicy w trójkach ćwiczą używanie w realnych sytuacjach ze swojej pracy
Zasady aktywnego słuchania
Komunikacja w typologii osobowości
Mini wykład, test i scenki w trójkach podnoszące kompetencje.
Dlaczego ktoś jest dla mnie trudnym rozmówcą i nie mogę się z nim porozumieć.
Jakim jestem typem osobowości i jak to wpływa na komunikację z innymi współpracownikami.
Jak rozpoznać typ osobowości u rozmówcy Jak rozmawiać, negocjować z danym typem osobowości
Jak z nim negocjować
W podsumowaniu uczestnicy określają jak wykorzystać poznana wiedzę w praktyce
Program - Komunikacja i współpraca
Rozpoczęcie szkolenia
Przedstawienie się trenera i uczestników. Przedstawienie celów i agendy szkolenia. Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu.
Rola Liderów w pracy – dyskusja moderowana
Uczestnicy w dyskusji moderowanej wskazują wszystkie elementy pracy w której prawidłowa komunikacja Menedżera/Lidera wpływa na efektywność jego pracy. Kiedy Przełożony reprezentuje Firmę, a kiedy jest rzecznikiem zespołu.
Lider – jaka jest ich rola.
Jakie są wąskie gardła w komunikacji, jakie powodują problemy i jak im przeciwdziałać.
Fluktuacja – Test, dyskusja moderowana?
Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy, co jest powodem. Na ile powodem tego jest szef i jego złe zarządzanie i komunikacja. Uczestnicy na podstawie test 12 pytań Gallupa określają te elementy które maja w ich pracy wpływ na potencjalne odejścia podległych pracowników. W dyskusji moderowanej znajdują sposoby przeciwdziałania takim sytuacjom.
Przełożony w pracy i kolega po pracy- mini wykład, dyskusja moderowana
Trener przedstawia zasady pracy z grupa w której wcześniej pracował obecny Przełożony. Jakie zasady wprowadzić jak je egzekwować? Uczestnicy w dyskusji moderowanej ustalają najbardziej efektywne zasady takiej pracy i ich wpływ budowania efektywnego zespołu.
Program - Komunikacja i współpraca
Asertywna informacja zwrotna – mini wykład, praca w trójkach, scenki w parach
Grupa poznaje zasady prowadzenie feedbacku w 5 polach – Uczestnicy ćwiczą w trójkach przekazywanie pozytywnej i negatywnej informacji zwrotnej, sposobów prowadzenia rozmowy korygującej.
Model kwadrat w kwadracie
co pracownik powinien utrzymać
czego powinno być więcej czego powinno być mniej
co powinien zacząć robić
jakie zachowania powinien porzucić
Odgrywanie ról i analiza z informacją zwrotną.
Symulacyjna gra komunikacyjna
Pokazuje, co można osiągnąć poprzez sprawną komunikację i zgodne nastawienie na wspólny cel, a jakie straty przynosi bałagan informacyjny i nadmierny indywidualizm w zespole. Uczy podstawowych zasad uporządkowanego i efektywnego obiegu informacji.
Narzędzia do trudnych rozmów
Uczestnicy otrzymują szablony: informacja zwrotna, pochwały, rozmowy korygującej zachowanie, negatywnej informacji zwrotnej, rozmowy dyscyplinującej, kary regulaminowej.
Moduł Komunikacja
Gra,,5 runda”
Ta gra to niezwykły i bardzo inspirujący eksperyment dotyczący ludzkich motywacji i potrzeb, oraz ich wpływu na postawę prezentowaną w sytuacji konfliktu lub negocjacji. A może to nie rywale? Może to partnerzy, którzy w tej grze po prostu kierują się inną motywacją? Czy gdyby ją zrozumieć, można by z nimi współpracować, wymienić się zasobami i osiągnąć stan „wygrana – wygrana”? Jaka jest Twoja motywacja? jakie masz potrzeby? Dlaczego zajmujesz to a nie inne stanowisko? Te trzy pytania są kluczem do zwycięstwa. Niestety niewiele grup je sobie stawia… W omówieniu trenerzy zwracają szczególną na indywidualne motywacje, a aspekt konfliktu interesów, sposoby jego rozwiązania w kontekście możliwości osiągnięcia wygranych przez cały zespół.
Co chcemy zmienić w naszej komunikacji?
Uczestnicy na slajdach na podstawie poznanych narzędzi i wniosków z gier w trzech grupach przygotowują po 3 elementy jakie należało by zmienić w sposobie komunikacji pomiędzy pracownikami, pomiędzy menedżerami, pomiędzy zespołami.
Wymieniają się slajdami wybierają po jednym najważniejszym wniosku do wprowadzenia budują plan wprowadzenia wniosku i kroki jego realizacji.
Moduł - Feedback
Rozpoczęcie szkolenia
Przedstawienie się trenera i uczestników.
Przedstawienie celów i agendy szkolenia.
Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu.
Rola komunikacji w pracy Kierownika,- dyskusja moderowana, gra „głuchy telefon”
Uczestnicy w dyskusji moderowanej wskazują wszystkie elementy pracy Menedżera w której prawidłowa komunikacja wpływa na efektywność jego pracy. Kiedy reprezentuje Firmę, a kiedy jest rzecznikiem zespołu.
Jakie są wąskie gardła w komunikacji, jakie powodują problemy i jak im przeciwdziałać.
Uczestnicy poznają bariery komunikacyjne, oraz zasady słuchania aktywnego i pseudo słuchania.
Szef awansowany z zespołu – mini wykład, scenki
Zasady pracy – przygotowanie spotkania pokazującego jego rolę z udziałem pracowników
Zdefiniowanie zasad kluczowych komunikowanych pracownikom
Wyrażenie własnych oczekiwań i określenie zasad pracy
Uczestnicy formułują zasady pracy i ćwiczą w trójkach jego przekaz
Symulacja komunikacyjna ,,Awaria”
Symulacja skupiająca się na uczeniu zasad efektywnej komunikacji i współpracy w zespole, wspólnego planowania zadania, aktywnego słuchania i porządkowania chaosu komunikacyjnego. Pokazuje, co można osiągnąć poprzez sprawną komunikację i zgodne nastawienie na wspólny cel, a jakie straty przynosi bałagan informacyjny i nadmierny indywidualizm w zespole. Uczy podstawowych zasad uporządkowanego i efektywnego obiegu informacji.
Moduł - Motywowanie
Ćwiczenie motywatory pracownicze – film ,,Motywowanie bez stresu” – praca w grupach
Ćwiczenie motywatory pracownicze – film „,Motywowanie bez stresu” indywidualny test motywacyjny. Uczestnicy poszukują pozafinansowych motywatorów – praca w grupach.
Poszukują sposoby ich zastosowania w prowadzonych zespołach.
Uczestnicy określają czynniki wpływające na motywację, czynniki mające pozytywny wpływ na motywację, oraz czynniki których brak powoduje demotywację pracowników.
Jak motywować pozafinansowo? Uczestnicy poznają sposoby motywacji pozafinansowej.
Motywacja „Do celu” i „Od problemu”
Jak nie generować problemów, a generować rozwiązania – mini wykład, dyskusja moderowana
Instruktor przedstawia teorię małp Onkena. W dyskusji moderowanej uczestnicy wskazują kiedy warto dawać gotowe rozwiązania a kiedy szukać rozwiązań u pracowników.
Jak wywołać motywację wewnętrzną u podległych pracowników do szukania rozwiązań pojawiających się problemów.
Jak działać w przypadkach trudnych sytuacji, sposoby radzenia sobie z nieznanym.
Demotywatory pracownicze – dyskusja przykłady z ankiety pracowniczej
Uczestnicy na podstawie własnych doświadczeń budują bazę demotywatorów pracowniczych. Omawiają jak: pomijanie w procesach decyzyjnych, lekceważenie pomysłów i sugestii pracownika, podważanie autorytetu/ośmieszanie pracownika w obecności zespołu, celowe przypisywanie zasług pracownika innym osobom może negatywnie wpłynąć na motywacje zachowania. Uczestnicy omawiają jak przeciwdziałać takim zjawiskom i jak w tym jest ich rola.
Moduł - Motywowanie
Komunikacja w motywowaniu pracownika – mini wykład ćwiczenia w trójkach
Uczestnicy poznają schemat rozmowy budującej zaangażowanie pracownika i motywację do pracy. Etap 1 – cel spotkania, Etap 2 – właściwy feedback, Etap 3 – poznanie perspektywy pracownika, Etap 4 – program naprawczy, Etap 5 – termin realizacji, Etap 6 – kontrakt psychologiczny.
Indywidualne Profile Motywacyjne: jak mogę rozpoznać, co motywuje Kowalskiego?
Indywidualny Profil Motywacyjny – narzędzie, którym zmierzymy co motywuje konkretną osobę.
8 najważniejszych typów czynników motywacyjnych: finansowe, bezpieczeństwo, relacje międzyludzkie, prestiż, rozwój umiejętności, wyzwania, decyzyjność, kariera
Jak zbudować Profil Motywacyjny w oparciu o codzienną obserwację pracownika (bez użycia testów)
Barometr Motywacji: zmierzmy motywację w zespole, by wiedzieć jak ją zwiększyć bez wydawania pieniędzy
Powiemy, jak zmierzyć zaangażowanie zespołu i satysfakcja ze stosowanych czynników motywacji pozafinansowe.
Opracujemy listę bardzo konkretnych działań (nie związanych z wydatkami), które może podjąć szef, by zwiększyć motywację zespołu – działań adekwatnych do otrzymanego wcześniej wyniku pomiaru.
Omówimy – na przykładach – praktyczne zastosowanie tych działań w codziennej pracy szefa
Moduł - organizacja pracy
Gra,,IN BASKET,, – optymalizacji zadań , wprowadzania zmian i błyskawicznego dostosowania się do aktualnej sytuacji
Gra symulacyjna, w której grupa dostaje zadanie pozornie niemożliwe. Czynności do wykonania (manualnych, decyzyjnych, kreatywnych, problemowych i technicznych) jest więcej niż dostępnego czasu, oraz rąk do pracy.
Dodatkowo, część zadań jest współzależna: realizację jednych warunkuje ukończenie innych. Sukces w tym ćwiczeniu zależy od optymalnego ustalenia priorytetów (odrzucenia mniej ważnych), zrównoważonego podzielenia zadań w zespole i optymalnego zaplanowania harmonogramu pracy.
Celem jest wygrana – zebranie jak najwięcej punktów (ale zadanie są różnie punktowane, mają różną pracochłonność i ryzyko porażki…)
Matryca Eisenhovera Mini-wykład, ćw. Indywidualne
Definicja czasu – dla jednych czas to życie, dla innych miara służąca do określania długości trwania wykonywanych czynności.
Przyjrzyjmy się jak my możemy ten czas zagospodarowywać, wykorzystywać w naszym życiu z perspektywy 2 kryteriów: ważności i pilności spraw.
Ćwiartka II – ćwiartka wysokiej jakości i efektywności. – Wykład i prezentacja narzędzi
Metoda Coveya:
Moje życiowe kredo czyli co jest dla mnie najważniejsze zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym?
Najważniejsze role, w których chcę się realizować (życie osobiste i zawodowe).
Jakie cele chcę osiągnąć w tych rolach w bieżącym roku?
Jakie działania muszę w związku z tym zaplanować w nadchodzącym tygodniu?
Ocena minionego tygodnia i wnioski.
Moduł - organizacja pracy
Ćwiartka III – „Spełnianie oczekiwań innych” – mini wykład, ćwiczenia w parach i grupach
III ćwiartka matrycy Eisenhowera to sprawy pilne ale niezbyt ważne z perspektywy realizacji twoich najważniejszych celów zawodowych i osobistych. oczekiwań innych” – Te sprawy to tzw. „,wrzuty”.
Iloma sprawami tego typu zdarzyło ci się zająć w minionym tygodniu?
Następnie uczestnicy szkolenia zapoznają się z kilkoma technikami asertywnymi, które ćwiczą w parach na swoich rzeczywistych przykładach:
Asertywna odmowa, zdarta płyta., stawianie granic.
Warsztat – ćwiczenie grupowe
Grupa w dyskusji moderowanej odpowiada na pytania:
W jakich sytuacjach, zadaniach i działaniach efektywność naszego działu/Firmy jest za niska?
Kiedy najczęściej mamy opóźnienia lub źle organizujemy nasze swoja pracę?
Jakie błędy w zarządzaniu najczęściej popełniamy? W kolejnym kroku sesji każda grupa zaprezentuje swoje przemyślenia pozostałym dwóm zespołom. Następnie zamienimy się w zespołach flipchartami i każda grupa przeanalizuje to, co wypracowali koledzy. Tym razem będzie musiała odpowiedzieć na trzy inne pytania:
Co jest przyczyną każdego z wymienionych na flipcharcie problemów? Jak możemy usprawnić naszą pracę tak, by usunąć przyczynę? Jak możemy zminimalizować negatywne skutki tego problemu/błędu?
Grupy znów zaprezentują to, co wypracowały. Efektem sesji będzie lista pomysłów na działania usprawniające pracę działu. Wspólnie wybierzemy 3 pomysły, które zdaniem zespołu powinny być najszybciej wdrożone by poprawić organizację pracy.
Zakończenie szkolenia
Podsumowanie szkolenia.
Co było dla mnie najbardziej interesujące w szkoleniu, co mnie zmotywowało?
Informacje zwrotne od uczestników oraz ankieta oceniająca szkolenie.
Rozdanie certyfikatów dla uczestników.
Kontakt
Umów się na wizytę lub wybierz szkolenie którym jesteś zainteresowany
Jeśli chcesz skorzystać z moich usług, wziąć udział w szkoleniach psychologicznych lub skonsultować inną formę współpracy, zapraszamy do kontaktu.